ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان : راهنمای جامع

ماستیک پلی یورتان

چسب پلی یورتان یا همان ماستیک پلی یورتان ، یک نوع چسب آب بند کننده ی همه کاره و بسیار موثر که در طیف گسترده ای از صنایع محبوب شده و مورد استفاده قرار می گیرد . در این راهنمای جامع ، همه ی مطالبی که باید در مورد ماستیک پلی یورتان بدانید ، از جمله موارد استفاده ، مزایا و نحوه ی استفاده از آن را بررسی خواهیم کرد .

آشنایی با درزگیر پلی اورتان

چسب درزگیر پلی اورتان نوعی درزگیر است (sealant) که از پلی اورتان ساخته می شود ، پلی اورتان : نوعی پلیمر که به طور گسترده در ساخت پلاستیک ، فوم و محصولات لاستیکی استفاده می شود . چسب درزگیر پلی اورتان بسیار انعطاف پذیر ، با دوام و مقاوم در برابر عوامل جوی (گرما و سرما) مخصوصا رطوبت هواست و برای استفاده در طیف وسیعی از کاربردها ایده آل می باشد.

درک تفاوت بین درزگیر (Caulk) و سیلنت (Sealant)

قبل از اینکه عمیق تر در مورد چسب ماستیک پلی اورتان بپردازیم درک تفاوت بین درزگیر و سیلنت ضروری است و دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، اما در واقع دو محصول متفاوت هستند .

درزگیر نوعی ماده برای پر کردن شکاف و ترک های بین دو سطوح مانند دیوار ، در و پنجره استفاده می شود (استفاده ی بسیار زیاد در ساختمان) برای جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت استفاده می شود و از موادی مانند لاتکس یا سیلیکون (ماستیک سیلیکون) ساخته می شوند و برای کاربردهای داخلی مناسب است  .

در حالی که sealant برای درزگیری و چسباندن بین دوسطح یا در آب بندی شکاف ها و درزهای ساختمان برای جلوگیری از ورود آب ، گرد و خاک و ورود و خروج جریان هوا به کار می رود . سیلنت ها معمولا از پلی اورتان یا پلی یورتان (ماستیک آب بند پلی یورتان) ، سیلیکون (چسب آکواریوم)  یا لاستیک ساخته می شوند .

به دلیل توانایی چسب های درزگیر و مقاومت بالای آن ها در برابر عوامل جوی سخت (انواع شرایط آب و هوایی) برای کاربردهای خارج از محیط (محیط های بیرونی) بسیار مناسب است  و در صنایع ، ساختمان ، خودروسازی و … کاربردهای بسیار زیادی دارد

درزگیر پلی اورتان برای چه مواردی استفاده می شود ؟

ماستیک پلی یورتان در طیف گسترده ای از کاربردهای مختلف از جمله :

  • صنایع ساختمانی
  • خودروسازی
  • صنایع دریایی
  • صنایع هواپیمایی و هوافضا
  • صنایع ساخت لوازم خانگی

استفاده می شود و معمولا برای آب بندی اتصالات سازه های بتنی ، چوبی و فلزی و همچنین برای چسباندن و آب بندی قطعات خودرو استفاده می شود . چسب پلی یورتان در ساخت قایق ها ، هواپیما ها و سایر وسایل نقلیه نیز به کار می رود ، جایی که برای آب بندی و چسباندن اجزای مختلف استفاده می شود .

مزایای چسب پلی اورتان

درزگیر پلی اورتان دارای مزایای بی شماری نسبت به سایر انواع درزگیرها می باشد .

– یکی از مزایای اصلی این چسب دوام بالای آن است و می تواند در برابر عوامل آب و هوایی سخت مانند نور UV (نور خورشید) ، باد و باران ، برف و … مقاومت کند .

چسب پلی اورتان همچنین دارای خاصیت ارتجاعی بالایی است ، به این معنی که می تواند بدون شکستگی منبسط و منقبض شود و برای استفاده در مناطق با نوسانات شدید دما ایده آل است .

– یکی دیگر از مزایای اصلی این چسب انعطاف پذیری پلی اورتان است و این امکان را می دهد که حرکت و لرزش ها را بدون ترک خوردن یا شکسته شدن تحمل کند و برای استفاده در سازه هایی که در معرض (Movemnet) هستند مانند :

  • پل ها
  • شکاف بین دوسطح بتنی در پارکینگ ها ، مترو و …
  • شکاف بین اتصالات در بزرگراه ها ، اتوبان ها و … (به عنوان چسب مفصل)
  • درز انقطاع ساختمان

ایده آل می کند .

– ماستیک پلی یورتان همچنین در برابر مواد شیمیایی و قلیایی بسیار مقاوم است و برای استفاده در محیط های صنعتی بسیار مناسب می باشد .

– علاوه بر این ویژگی های چسب پلی یورتان ، اجرای ماستیک پلی یورتان بسیار ساده می باشد و به سرعت خشک می شود و زمان مورد نیاز در پروژه های ساختمانی را کاهش می دهد .

کاربرد چسب پلی اورتان

چسب پلی یورتان را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها در صنعت ساختمان استفاده کرد .

معمولا برای آب بندی سقف ها ، چسب پلی اورتان برای آب بندی شیروانی ، کف پوش ها ، دیوارها و پنجره ها استفاده کرد .همچنین می توان از آن برای آب بندی درزهای سازه های بتنی مانند پل ها و بزرگراه ها (چسب مفصل) استفاده کرد .

چسب درزگیر پلی اورتان یک انتخاب عالی برای پروژ هایی است که نیاز به چسبندگی قوی بین اجزاء و انعطاف پذیری دارند . همچنین در برابر عوامل جوی ، اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی مقاوم است و به گزینه ای با دوام برای استفاده ی طولانی مدت تبدیل می شود .

ماستیک آب بند پلی یورتان : چگونه کار می کند

ماستیک پلی اورتان یک انتخاب عالی برای پروژه های عایق رطوبتی است (مکان هایی که نیاز به محافظت زیاد در برابر رطوبت دارند) . این چسب یک پلیمر انعطاف پذیر است که می تواند همزمان با لرزش ها و تکان های ناگهانی اجزاء ساختمان منقبض و منبسط شود و این عمل منجر به جلوگیری از ایجاد ترک و شکاف در آن می شود .

چسب پلی اورتان در برابر آب نیز مقاوم است که آن را به گزینه ای ایده آل برای آب بندی سقف ها ، شیروانی ها (چسب ماستیک شیروانی)، پنجره ها و سایر نقاطی که در معرض رطوبت هستند تبدیل می کند . این چسب زمانی که به درستی استفاده شود می تواند یک راه حل ضد آب ماندگار برای پروژه های ساختمانی شما باشد.

چگونه چسب پلی اورتان مناسب برای پروژه های خود انتخاب کنید

انتخاب بهترین چسب پلی اورتان برای پروژه ی شما می تواند کاری سخت و دشوار باشد ، اما مهم است که آن را به درستی انجام دهید . هنگام انتخاب درزگیر مناسب باید به عوامل زیادی توجه کرد از جمله :

  • شکاف یا نوع اتصال (نوع مفصل ارتباطی ، درز انقطاع و …)
  • جنس سطوح (فلز ، شیشه ، چوب ، بتن و …)
  • شرایط محیطی

یادآور میشیم وقتی یک نوع ماستیک پلی یورتان انتخاب می کنید باید با سطوح و موادی که با آن کار می کنید سازگار باشد و بتواند اتصال و چسبندگی قوی و پایدار ایجاد کند . همچنین مهم است که درزگیری را انتخاب کنید که بتواند در برابر شرایط محیطی پروژه شما مانند : دما ، رطوبت و اشعه UV مقاومت کند .

نکاتی برای نحوه استفاده چسب پلی اورتان

اجرای ماستیک پلی یورتان نیاز به کمی مهارت و تمرین دارد ، اما با یک تکنیک صحیح به نتایج دلخواه و عالی می رسید . در اینجا چند نکته برای استفاده از درزگیر پلی اورتان وجود دارد :

  1. سطح را تمیز کنید : قبل از استفاده از چسب ، مطمئن شوید که سطح مورد نظر تمیز ، عاری از هرگونه گرد و خاک و چربی است . از یک برس سیمی یا کاغذ سنباده برای پاک کردن مواد به جای مانده از قبل استفاده کنید .
  2. از تفنگ چسب پلی اورتان استفاده کنید : تفنگ چسب پلی یورتان به شما کمک می کند که چسب را بصورت یکنواخت و با دقت اعمال کنید . چسب را بصورت مهره ای و پیوسته تزریق کنید و مطمئن شوید که شکاف یا محل اتصال را به طور کامل پر میکنید .
  3. چسب را صاف و یکنواخت کنید : از یک ابزار صاف کننده ی چسب مانند کاردک سیلیکونی نچسب یا وسیله ای شبیه به آن یا اگر این ابزار را در اختیار ندارید ، نوک انگشت خود را آغشته به مایع ظرفشویی کنید تا چسب به آن نچسبد سپس سطح چسب را صاف و یکنواخت کنید .
  4. اجازه دهید تا چسب خشک شود : زمان خشک شدن چسب پلی اورتان در برندهای مختلف و شورهای مختلف (شور A) متفاوت است و نیاز به خشک شدن دارد (به اصطلاح کیور شدن) بنابراین حتما دستورالعمل مربوط به چسب برای زمان کیور شدن را مطالعه کنید .

بازار درزگیرها و سیلنت ها : روندها و پیش بینی ها

بازار درزگیرها مخصوصا چسب پلی اورتان یک صنعت رو به شد است که طیف وسیعی از محصولات برای کاربردهای مختلف در دسترس است . طبق گزارش اخیر MarketsandMarkets پیش بینی می شود که بازار جهانی سیلنت ها تا پایان سال 2024 به 11.5 میلیارد دلار برسد و نرخ رشد سالانه ی مرکب آن 5.6 درصد باشد .

رشد بازار سیلنت ها ناشی از افزایش تقاضا برای درزگیرها در صنعت ساختمان و همچنین در صنایع خودروسازی ، هوافضا ، لوازم خانگی و … است .

نتیجه گیری :

ماستیک پلی یورتان به عنوان یک تغییر دهنده بازی برای پروژه های شما

چسب درزگیر پلی یورتان یک چسب همه کاره و بسیار موثر است که می تواند در طیف وسیعی از کاربردهای مختلف استفاده شود .

چه در حال کار بر روی پروژ ه های ساختمانی هستید (نما ، درزانقطاع ، محیط داخلی و بیرونی) یا در حال تولید و مونتاژ خودرو یا قطعات خودرو و بدنه هستید ، یا در حال آب بندی اتصالات و اجزای کشتی ، قایق و … باشید ، چسب ماستیک پلی اورتان می تواند به شما در دستیابی به نتایج دلخواه کمک کند .

با درک مزایا و کاربردهای چسب پلی اورتان و رعایت نکات مربوط به استفاده از آن ها می توانید از موفقیت و ماندگاری پروژه های خود اطمینان حاصل کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *